کد مطلب:128028 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:358

شبهاتی پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن (1)
بسم اللّه الرحمن الرحیم

الحمد للّه رب العالمین، والصّلوة والسّلام علی سیّد الانبیاء والمرسلین، أبی القاسم محمّد و علی آله الطیبین والطاهرین المعصومین. اللّهم كن لولیك الحجة به الحسن صلواتك علیه و علی آبائه فی هذه الساعة وفی كل ساعة ولیاً وحافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلا و عینا حتی تسكنه ارضك طوعا وتمتعه فیها طویلا. السلام علیك یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائك.

فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین علیه السلام را به پیشگاه مقدس ولی عصر- عجل الله فرجه الشریف- مقام معظم رهبری، مراجع بزرگوار تقلید و همه شیفتگان مكتب حسینی تسلیت عرض می كنم، و امیدوارم خدای متعال در دنیا و آخرت دست ما را از دامان ابی عبدالله كوتاه نفرماید.

در این ایام فرصت خوبی است كه شناخت خودمان را نسبت به مكتب عاشورا و مكتب حسینی عمق ببخشیم و سؤال هایی را كه درباره مسائل مربوط به قیام ابی عبدالله در اذهان همه به خصوص در اذهان نوجوانان و جوانان پدید می آید، مورد بحث قرار دهیم، تا معرفت همه ما، به ویژه جوانان عزیز نسبت به سالار شهیدان علیه السلام و قیام بزرگ او بیشتر شود، و بتوانیم در سایه معرفت بیشتر، هم برای دنیای خود و هم برای آخرتمان بهره بیشتری ببریم.

در نظر می گیریم نوجوانی را كه تازه به رشد فكری رسیده است و می خواهد همه مسائل و پدیده های اجتماعی و آنچه را در اطرافش می گذرد بفهمد، و علت آنها را درك كند، تا ارزیابی روشنی از مسائل و پدیده های پیرامون خود داشته باشد. نوجوان در ایام محرم می بیند جلساتی تشكیل می شود، مردم لباس سیاه می پوشند، پرچم های سیاه نصبت می كنند. او مشاهده می كند هیات های عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی تشكیل می شود و مردم اشك می ریزند. او شاهد پدیده هایی است كه سابقه ای در سایر ایام ندارد، یا در سایر اجتماعات


دیده نمی شود. طبعا این سؤال برای وی مطرح می شود كه این مراسم به چه منظوراست؟ چرا باید انسان لباس سیاه بپوشد؟ چرا باید مردم تا پاسی از شب به سر و سینه بزنند؟ چرا باید این همه اشك بریزند؟

معمولاً جوابهای ساده ای داده می شود كه سیدالشهداء علیه السلام در راه خدای و اسلام شهید شده اند و باید به یاد آن حضرت اشك بریزیم؛ و یا این كه عزاداری برای امام حسین علیه السلام ثواب دارد؛ آن حضرت روز قیامت ما را شفاعت خواهند فرمود. نوجوانان ما كم و بیش چنین جوابهایی را می شنوند. اما اگر بنده، خودم را در حد جوانی با این پرسش ها فرض كنم، این پاسخ ها برایم چندان قانع كننده نخواهد بود.

پرسش هایی را كه در این زمینه مطرح می شود، می توان به چهار سؤال تحلیل كرد. سعی ما بر این است كه هر یك از این سؤال ها را جداگانه جناب دهیم تا بتوانیم سطح شناخت نوجوانان و جوانان عزیزمان را نسبت به مراسم عاشورا ارتقا بخشیم و فرهنگ عاشورایی را بیشتر روشن كنیم.